ŠAVB specialistų parengtos mokymų programos

Kvalifikacijos tobulinimo renginiai gali būti organizuojami tiek Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje, tiek Šiaulių ir Telšių apskričių savivaldybių viešosiose bibliotekose ar kitur. Jei pageidautumėte mūsų parengtų mokymų, pranešimų, ar norite dalyvauti stažuotėje, prašome kreiptis:

Vyr. metodininkė 
Paulina Sprindžiukaitė
Tel. +370 41 52 37 48
El. paštas paulina.sprindziukaite@savb.lt

Bibliotekų informacijos ištekliai ir jų valdymas
Programos tikslas

Tobulinti regiono bibliotekų specialistų profesines žinias, plėtoti kompetencijas ir gebėjimus, kelti jų kvalifikaciją, skatinant kokybišką informacijos išteklių bibliotekinį tvarkymą ir aprašo pateikimą bibliotekinėse informacinėse sistemose, gerinant vartotojų poreikius atitinkančią informacinę infrastruktūrą.

Programos uždaviniai 

  1. Pristatyti Lietuvos bibliotekų teikiamų duomenų į bibliotekines informacines sistemas funkcinio suderinamumo ir duomenų valdymo ypatumus.
  2. Išmokyti bibliotekų specialistus taikyti Lietuvos bibliotekų veiklą reglamentuojančių dokumentų nuostatas ir reikalavimus vykdant bibliotekinį dokumentų tvarkymą.
  3. Pristatyti ir praktiškai išbandyti bibliotekų išteklių paiešką LIBIS sistemoje pagal įvairius kriterijus.
Programos aprašymas  Šie mokymai skirti regiono bibliotekų specialistams, siekiantiems gilinti profesines žinias ir tobulinti įgūdžius, susijusius su informacijos išteklių aprašymu bei kokybišku pateikimu bibliotekinėje informacinėje sistemoje. Dalyviai susipažins su tarptautiniais katalogavimo standartais, Lietuvos bibliotekų veiklą reglamentuojančiais dokumentais ir praktiniais dokumentų bibliografinio aprašo sudarymo bei dokumentų klasifikavimo aspektais. Mokymai padės efektyviau organizuoti bibliotekinį dokumentų tvarkymą, gerinti paslaugų kokybę ir labiau atitikti vartotojų informacinius poreikius.
Trukmė  8 akad. val. 
Programos autorė Jolita Rimeikienė, Informacijos išteklių skyriaus vyr. bibliotekininkė-metodininkė
Programos tikslai

Atnaujinti mokyklų bibliotekų ir viešųjų bibliotekų specialistų profesines žinias, plėtoti kompetencijas ir gebėjimus, kelti jų kvalifikaciją. Skatinti kokybiško turinio informacijos išteklių kaupimą, optimizuojant bibliotekos informacijos išteklių fondo valdymą, gerinant vartotojų poreikius atitinkančią fizinę ir informacinę infrastruktūrą.

Programos uždaviniai 
  1. Apžvelgti pagrindinius Lietuvos bibliotekų fondų organizavimą reglamentuojančius dokumentus. 
  2. Išsiaiškinti Lietuvos bibliotekų dokumentų fondo modeliavimo principus, apskaitos ir tvarkymo objektus, bendrąsias nuostatas.
  3. Supažindinti bibliotekų darbuotojus su Lietuvos bibliotekų fondų struktūra pagal įvairius kriterijus. 
  4. Pristatyti informacijos išteklių išdėstymo būdus, pagrindinius principus, lentynų ir patalpų apipavidalinimo reikalavimus remiantis Lietuvos ir užsienio bibliotekų praktika. 
  5. Supažindinti su dokumentų fondo apsaugos nuostatomis, pagrindiniais reikalavimais.
  6. Suteikti žinių ir praktinių bibliotekos informacijos išteklių fondo formavimo įgūdžių.
Programos aprašymas  Baigę mokymus dalyviai įgis naujų žinių ir kompetencijų, kaip kokybiškai atrinkti ir pateikti informaciją. Gebės optimaliai organizuoti, valdyti, tvarkyti savo įstaigos išteklių fondą, remdamiesi Lietuvos ir užsienio bibliotekų praktika. 
Trukmė  8 akad. val. 
Programos autorė Jolita Rimeikienė, Informacijos išteklių skyriaus vyr. bibliotekininkė-metodininkė
Programos tikslas

Atnaujinti mokyklų bibliotekininkų profesines žinias, plėtoti kompetencijas ir gebėjimus skatinant kokybiško turinio informacijos išteklių kaupimą, optimizuojant fondo valdymą, gerinant vartotojų poreikius atitinkančią fizinę ir informacinę infrastruktūrą.

Programos uždaviniai 

  1. Apžvelgti Lietuvos bibliotekų fondo organizavimą reglamentuojančius dokumentus, akcentuojant mokyklų bibliotekoms taikomas nuostatas.
  2. Pristatyti mokyklų bibliotekos dokumentų fondo modeliavimo principus, bendrąsias nuostatas, fondo apskaitos ir tvarkymo objektus, išmokyti taikyti darbo organizavimo metodus ir priemones.
  3. Pristatyti mokyklos bibliotekos fondo patikrinimo organizavimo procedūras, dokumentų nurašymo ir apskaitos tvarką.
  4. Pristatyti ir praktiškai išbandyti bibliotekines informacines paieškos sistemas.
Programos aprašymas  Mokymai skirti mokyklų bibliotekininkams, siekiantiems atnaujinti profesines žinias ir tobulinti gebėjimus valdant bibliotekos fondą bei optimizuojant jo valdymo procesus. Dalyviai susipažins su reglamentuojančiais dokumentais, fondo apskaitos ir patikrinimo procedūromis, dokumentų nurašymo tvarka bei bibliotekinių informacinių sistemų taikymo galimybėmis. Mokymai padės efektyviau organizuoti mokyklos bibliotekos darbą, užtikrinti kokybišką informacijos išteklių prieinamumą ir geriau atitikti vartotojų poreikius.
Trukmė  6 akad. val. 
Programos autorės

Laura Valdykienė, Informacijos išteklių skyriaus vedėja

Jolita Rimeikienė, Informacijos išteklių skyriaus vyr. bibliotekininkė-metodininkė

Programos tikslas

Tobulinti regiono viešųjų bibliotekų darbuotojų gebėjimus dirbti su įvairiais elektroniniais informacijos šaltiniais, suteikiant žinių apie jų struktūrą, funkcijas ir naudojimo reikalavimus, siekiant užtikrinti profesionalią ir atsakingą pagalbą bibliotekos vartotojams.

Programos uždaviniai 

  1. Pristatyti elektroninių informacijos šaltinių įvairovę.
  2. Supažindinti su portalo iBiblioteka struktūra ir pagrindinėmis funkcijomis.
  3. Apžvelgti paiešką prenumeruojamose duomenų bazėse, suteikti žinių apie etišką rastos informacijos panaudojimą.
  4. Skatinti naudojimąsi atviros prieigos informaciniais šaltiniais, supažindinant su atsakingu rastų žinių naudojimu išvestiniuose darbuose.
Programos aprašymas  Šie mokymai skirti viešųjų bibliotekų darbuotojams, siekiantiems geriau išmanyti darbą su elektroniniais informacijos šaltiniais, tokiais kaip iBiblioteka, prenumeruojamos duomenų bazės ir atviros prieigos ištekliai. Programos metu dalyviai įgys teorinių ir praktinių žinių apie šių šaltinių struktūrą, funkcionalumą ir atsakingą naudojimą. Mokymai padės efektyviau teikti profesionalią pagalbą vartotojams ir skatins naudotis įvairiais informacijos resursais.
Trukmė  4 akad. val. 
Programos autorė

Daiva Sargiūnienė, Informacijos išteklių skyriaus vyr. bibliotekininkė-metodininkė

Programos tikslas

Tobulinti regiono viešųjų bibliotekų duomenų bazių administratorių informacijos paieškos gebėjimus EBSCOhost duomenų bazėse, suteikiant jiems teorinių ir praktinių žinių apie šio prenumeruojamo elektroninio šaltinio panaudą, administravimą bei viešinimą.

Programos uždaviniai 

  1. Suteikti žinių bei praktinių įgūdžių apie informacijos paiešką EBSCOhost duomenų bazėse.
  2. Išaiškinti pagrindinius mokslinių tyrimų platformos administravimo įrankius.Pristatyti viešųjų bibliotekų prenumeruojamos EBSCO duomenų bazės naujienas bei jos viešinimo galimybes.
  3. Papasakoti apie vartotojų skatinimo naudotis EBSCO duomenų baze gerąją patirtį.
Programos aprašymas  Šie mokymai skirti viešųjų bibliotekų duomenų bazių administratoriams, siekiantiems įgyti daugiau teorinių ir praktinių žinių apie EBSCOhost platformos naudojimą, administravimą ir viešinimą. Dalyviai išmoks efektyviai ieškoti informacijos duomenų bazėse, susipažins su administravimo įrankiais ir prenumeruojamų šaltinių sklaidos galimybėmis bibliotekų svetainėse bei socialinėse medijose. Mokymai padės ne tik tobulinti profesionalius įgūdžius, bet ir skatinti vartotojus aktyviau naudotis prieinamais informacijos ištekliais.
Trukmė  4 akad. val. 
Programos autorė

Daiva Sargiūnienė, Informacijos išteklių skyriaus vyr. bibliotekininkė-metodininkė

Programos tikslas Supažindinti bibliotekų specialistus su rankraštinių dokumentų tvarkymo procesais.

Programos uždaviniai

  1. Supažindinti bibliotekų darbuotojus su rankraštinių dokumentų tvarkymą reglamentuojančiais dokumentais, aptarti kaupimo, saugojimo ir sklaidos gaires Lietuvos bibliotekose.
  2. Aptarti fondo struktūrą, sudarymo tvarką ir apskaitos procesus.
  3. Išsiaiškinti rankraštinių dokumentų grupavimo, vienetų formavimo, išdėstymo, sisteminimo ir šifravimo principus.
  4. Išmokyti kurti rankraštinių dokumentų bibliografinius įrašus LIBIS sistemoje.

    Programos aprašymas

    Šiuose mokymuose bibliotekų specialistai gilinsis į rankraštinių dokumentų valdymo ypatumus – nuo fondo struktūros kūrimo iki dokumentų sisteminimo ir šifravimo principų. Dalyviai įgis žinių apie rankraštinių dokumentų tvarkymą reglamentuojančius dokumentus, sužinos, kaip kurti bibliografinius įrašus LIBIS sistemoje ir efektyviai tvarkyti saugojimo vienetus. Programoje teorinės žinios bus derinamos su praktinėmis užduotimis, siekiant užtikrinti mokymų dalyvių kompetencijų stiprinimą.

    Trukmė

    6 akad. val.

    Programos autorė

    Vilija Levinienė, Informacijos išteklių skyriaus vyresn. bibliotekininkė

    Edukacijos bibliotekose
    Programos tikslas

    Suteikti teorinių ir praktinių žinių apie ekslibriso kūrimo galimybes ir resursus regiono viešosiose bibliotekose.

    Programos uždaviniai 
    1. Pristatyti ekslibriso istorinę raidą ir grafikos technikas.
    2. Pristatyti ekslibriso kūrimo priemonių paketus: 1 paprastą, 1 sudėtingą.
    3. Sukurti ekslibrisą.
    Programos aprašymas  Dalyviai susipažins su ekslibriso sąvoka, jo panaudojimo galimybėmis ir technologinėmis kūrimo subtilybėmis.
    Trukmė  4 akad. val. 
    Programos autorė Lolita Kivickienė, Kultūros paveldo tyrimų ir sklaidos skyriaus edukatorė
    Programos tikslas

    Ugdyti bibliotekininkų įgūdžius lavinant ikimokyklinio ir pradinio amžiaus vaikų emocinį intelektą, pasitelkiant emocinio intelekto žaislus kimočius. 

    Programos uždaviniai 
    1. Supažindinti specialistus su emociniu intelektu, emocinio intelekto komponentais, apibrėžtimi.
    2. Pateikti teorinių įžvalgų analizę apie emocinio intelekto ugdymo(si) svarbą vaikams.
    3. Supažindinti bibliotekų specialistus su emocinį intelektą ugdančiais žaislais kimočiais.
    4. Pristatyti emocinį intelektą ugdančias strategijas ir veiklas pasitelkiant kimočius.
    5. Aptarti emocinio intelekto ugdymo(si) galimybes bibliotekoje.
    Programos aprašymas  Mokymų metu dalyviai supažindinami su ikimokyklinio ir pradinių klasių vaikams skirta emocinio intelekto ugdymo su kimočiais programa. Kimočiai – edukaciniai žaislai, su kuriais vaikai mokosi išsakyti savo emocijas, jas valdyti, pažinti save ir įgyti pasitikėjimo. 
    Trukmė  4 akad. val. 
    Programos autorė Giedrė Čarienė, Informacinių, edukacinių ir kultūrinių paslaugų skyriaus vyr. bibliotekininkė 
    Programos tikslas

    Supažindinti su papildytos ir virtualios realybės kūrimu ir panaudojimu. 

    Programos uždaviniai 
    1. Paaiškinti, kas yra papildyta ir virtuali realybė, aptarti jos panaudojimo būdus. 
    2. Pristatyti papildytos ir virtualios realybės kūrimo programas. 
    3. Praktiškai išbandyti papildytos / virtualios realybės kūrimą „CoSpaces Edu“ programa. 
    4. Apžvelgti ir „pavaikščioti“ sukurtose papildytos / virtualios realybės erdvėse naudojant planšetinius kompiuterius ar VR akinius. 
    Programos aprašymas  Šiandieninis Z ir Alfa kartos vaikų ugdymas yra glaudžiai susijęs su technologijomis ir mokymusi pasitelkiant interaktyvius ir įtraukius būdus. Istorijos kūrimas virtualios realybės aplinkoje yra vienas iš tokių būdų. Jo metu vaikas mokosi, ne tik kaip geriau perteikti istoriją, kurti siužetą, bet kartu suteikiama erdvė atsiskleisti jo kūrybiškumui ir žaismingai susipažinti su programavimo principais. Ši veikla gali būti integruojama ir siejama su pamokų turiniu – taip būtų skatinamas mokytojų ir bibliotekos darbuotojų bendradarbiavimas. 
    Trukmė  5 akad. val. 
    Programos autorė Paulina Sprindžiukaitė, Bibliotekų plėtros skyriaus vyr. metodininkė 
    Programos tikslai

    Ugdyti bibliotekų darbuotojų skaitymo skatinimo užsiėmimų organizavimo įgūdžius. Skatinti bibliotekų specialistus plėsti paslaugas ir inovatyvias veiklas vaikams, turintiems ASS ar kitų kalbos ir komunikacijos sutrikimų. 

    Programos uždaviniai 
    1. Supažindinti bibliotekų specialistus su „Sensorinių skaitymų“ užsiėmimų specifika ir nauda. 
    2. Supažindinti mokymų dalyvius su metodiniu leidiniu „Išlaisvinti herojai: sensoriniai skaitymai bibliotekose“. 
    3. Pristatyti pagrindinius „Sensorinių skaitymų“ užsiėmimų organizavimo žingsnius: knygų atrankos kriterijus, atsižvelgiant į užsiėmimo dalyvių gebėjimus, priemonių paieškos ir gamybos galimybes, užsiėmimo eigos planavimą, registracijos organizavimą. 
    4. Pademonstruoti pagrindines priemones (universalias ir skirtas konkrečioms istorijoms skaityti), naudojamas vedant „Sensorinių skaitymų“ užsiėmimus. 
    5. Aptarti specifinius „Sensorinių skaitymų“ programos ypatumus vaikams, turintiems ASS ir kitų kalbos ir komunikacijos sutrikimų. 
    6. Pateikti reikšmingų nuorodų ir rekomendacijų, naudingų organizuojant „Sensorinių skaitymų“ užsiėmimus bibliotekose. 
    Programos aprašymas 

    Nors Lietuvoje nėra pateikiamas tikslus autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų skaičius, bet yra žinoma, kad bendras autizmo bei kalbos ir komunikacijos sutrikimų turinčių vaikų skaičius nuolat auga, todėl svarbu gebėti su jais dirbti ir bibliotekoje bei teikti jiems naujas ir vertingas paslaugas. Sensoriniai skaitymai – viena tokių veiklų. Sensorinių skaitymų užsiėmimai ypač aktualūs siekiant ugdyti vaikų, turinčių autizmo spektro arba kalbos ir komunikacijos sutrikimų, kalbėjimo, darbo grupėje, komunikavimo įgūdžius.

    Trukmė  7 akad. val. 
    Programos autorė Vaida Antanaitienė, Informacinių, edukacinių ir kultūrinių paslaugų skyriaus vyr. bibliotekininkė-metodininkė
    Kultūros paveldas
    Programos tikslas

    Tobulinti bibliotekininkų gebėjimus naudotis naujosiomis technologijomis kuriant virtualias parodas. 

    Programos uždaviniai 
    1. Supažindinti bibliotekų specialistus su virtualių parodų elektroninėje erdvėje rengimo specifika, medžiagos šioms parodoms atranka ir techniniu parengimu.
    2. Supažindinti su virtualios parodos reklama ir viešinimu.
    3. Suteikti žinių, kaip naudotis „Google“ programos nemokamais įrankiais kuriant virtualią parodą.
    Programos aprašymas  Baigę mokymus dalyviai įgis naujų žinių ir kompetencijų, reikalingų kuriant virtualias parodas. Mokymuose aptariamas parodos koncepcijos kūrimas, medžiagos virtualiai parodai rinkimas, techninis medžiagos parengimas ir autorių teisių laikymosi principai.  
    Trukmė  5 akad. val. 
    Programos autorė Audronė Baškienė, Kultūros paveldo tyrimų ir sklaidos skyriaus vyresn. bibliotekininkė-metodininkė 
    Technologijų panaudojimas bibliotekoje
    Programos tikslas

    Plėtoti bibliotekos darbuotojų kompetencijas ir gebėjimus suteikiant teorinių ir praktinių žinių saugiai, atsakingai ir etiškai naudoti dirbtinio intelekto programas ir įrankius bibliotekos veiklose.

    Programos uždaviniai 
    1. Supažindinti su dirbtinio intelekto vystymosi istorija, aptarti pagrindines sąvokas ir veikimo principus.
    2. Pristatyti pagrindines dirbtinio intelekto programas, aptarti jų ypatumus ir praktiškai išbandyti.
    3. Išmokyti formuoti tikslias užklausas naudojant DI įrankius ir priemones.
    4. Aptarti saugumo ir etikos principus naudojant dirbtinį intelektą bibliotekos veiklose.
    Programos aprašymas  Programa skirta bibliotekų darbuotojams, siekiantiems įgyti teorinių žinių ir praktinių įgūdžių dirbtinio intelekto naudojimui. Dalyviai sužinos apie dirbtinio intelekto veikimo principus, susipažins su pagrindinėmis dirbtinio intelekto programomis, jų privalumais ir trūkumais, išmoks formuoti tikslias užklausas bei taikyti saugumo ir etikos principus bibliotekos veiklose. Mokymai apims tiek teorines žinias, tiek praktines užduotis, užtikrinančias tiesioginį įgytų kompetencijų pritaikymą kasdieninėje veikloje.
    Trukmė  6 akad. val. 
    Programos autorė Evelina Kvietkienė, Bibliotekų plėtros skyriaus vyr. metodininkė 
    Programos tikslas

    Tobulinti bibliotekų specialistų gebėjimus naudotis pateikčių pristatymų IKT programomis ir jų įrankiais.

    Programos uždaviniai 
    1. Pristatyti bendruosius pateikčių kūrimo patarimus ir principus;
    2. Pristatyti pateikčių kūrimo programas („Canva“, „Google Slides“, „Prezi“, „Sway“, „Genially“) ir jų įrankius;
    3. Supažindinti su pateikčių kūrimu „Canva“ programoje ir praktiškai ją išbandyti;
    4. Suteikti žinių apie pateikčių pristatymo galimybe, jų įrašymą, dalinimąsi per „Zoom“ ir „Teams“ programas.
    Programos aprašymas  Mokymų dalyviai susipažins su pateikčių rengimo principais. Bus pristatytos įvairios programos, kurios gali būti panaudojamos pateikčių kūrimui. Dalyviai praktiškai išbandys programas ir pabandys patys kurti bei pristatyti savo pateiktis.
    Trukmė  6 akad. val. 
    Programos autorė Paulina Sprindžiukaitė, Bibliotekų plėtros skyriaus vyr. metodininkė
    Programos tikslai

    Tobulinti bibliotekininkų gebėjimus naudotis skaitmeninėmis technologijomis. Skatinti kūrybiškumą pritaikant mobiliųjų skaitmeninių įrenginių programėles bibliotekų veiklose. 

    Programos uždaviniai 
    1. Supažindinti su mobiliųjų įrenginių operacinėmis sistemomis. 
    2. Pristatyti ir išmokyti naudotis internetinėmis failų saugyklomis „Dropbox“, „Google diskas“, „One Drive“. 
    3. Supažindinti bibliotekų specialistus su planšetinių kompiuterių valdymu, taikomųjų programėlių naudojimu. 
    4. Išmokyti sukurti QR kodą ir jį panaudoti bibliotekos veikloje. 
    5. Išmokyti sukurti interaktyvią viktoriną naudojant internetinę programėlę „Kahoot“. 
    6. Išmokyti naudoti papildytos realybės programas „Augment“, „Quiver“, „Google Translate“ ir kt. 
    7. Pristatyti knygas su papildytos realybės programomis. 
    8. Išmokyti naudotis knygų skaitymo programomis, parsisiųsti norimą knygą. 
    Programos aprašymas  Šiomis dienomis viena iš viešųjų bibliotekų veiklos krypčių – bibliotekos vartotojų informacinių gebėjimų ugdymas. Norint kokybiškai aptarnauti bibliotekos vartotojus, vesti inovatyvius edukacinius užsiėmimus, bibliotekos darbuotojams pravartu būti susipažinusiems su moderniomis technologijomis, jų praktiniu panaudojimu. 
    Trukmė  6 akad. val. 
    Programos autorė Jolita Rimeikienė, Informacijos išteklių skyriaus vyr. bibliotekininkė-metodininkė